Ochota nechat se naočkovat kvůli práci je velká

Mujbiz.cz , 07. June 2021 00:00 0 komentářů
Rubriky: Byznys, Kariéra
Ochota nechat se naočkovat kvůli práci je velká

Téměř dvě třetiny českých zaměstnanců by byly ochotny se naočkovat proti Covid-19, pokud by to bylo nutné kvůli jejich práci. Více než třetina pak věří, že díky očkování bude mít více pracovních příležitostí. Některé společnosti motivují své lidi k očkování nabídkou nejrůznějších benefitů, například finančních bonusů nebo volna navíc. 31 % zaměstnanců chce pracovat ze svých domácích kanceláří, dokud nebude v jejich firmě větší proočkovanost a tudíž bezpečí. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu Workmonitor personálně poradenské společnosti Randstad.

Průzkum ukázal, že až 65 % dotázaných respondentů by bylo ochotných se naočkovat proti Covid-19, pokud by to bylo nutné k pokračování v práci. I když zaměstnavatelé nemohou svým lidem očkování nařídit, mnozí z nich je alespoň motivují nejrůznějšími benefity. 11 % českých zaměstnanců uvádí, že jim jejich zaměstnavatel očkování aktivně doporučuje. Cílem je dostat provoz do normálu a vyhnout se dalším případným karanténám a lockdownům. Část zaměstnavatelů naopak k této otázce zaujímá zcela neutrální postoj. „Očkování je aktuálně nejsnazším způsobem, jak vrátit provoz firem do normálu a postavit ekonomiku opět pevně na nohy. Kromě obav z nedostatku personálních kapacit vlivem nařízených karantén by se při dostatečné proočkovanosti zaměstnanců mohly firmy zbavit i logisticky a finančně náročného testování,“ říká Jacek Kowalak, ředitel české pobočky společnosti Randstad.

K očkování zaměstnavatelé v ČR motivují zhruba pětinu zaměstnanců. V mezinárodním srovnání jde však o podprůměrný podíl, globální průměr činí plných 46 %. Ti, kteří však již ze strany zaměstnavatele motivováni jsou, mohou v případě očkování dostat například finanční příspěvek ve výši i několika tisíc korun nebo získat v den očkování placené volno k potřebnému odpočinku a rekonvalescenci. „Tyto benefity mají za cíl zvýšit motivaci lidí k očkování proti Covidu-19 a zabránit tím případným dalším negativním následkům spojeným s potenciální příští vlnou pandemie,“ vysvětluje Jacek Kowalak. Možnou výhodu očkování si už nyní uvědomuje řada respondentů – až 39 % z nich například věří, že pokud dostanou vakcínu, budou mít více pracovních příležitostí. I v tomto případě nicméně jde o nejmenší podíl v regionu, globální průměr je 56 %.

Očkování se stane pro firmy ještě diskutovanějším tématem ve chvíli, kdy se část zaměstnanců vrátí z home office do kanceláří. I když práce z domova zatím stále převažuje, budou muset zaměstnavatelé v budoucnu dbát na potřeby a obavy svých zaměstnanců. Až 37 % pracovníků totiž prohlašuje, že se v kanceláři nebudou cítit bezpečně, dokud nebudou očkováni ostatní v jejich okolí. Dalších 31 % respondentů pak uvádí, že by raději pokračovali v práci z domova, dokud nedojde k širší distribuci vakcín. „Na jednu stranu tak vidíme, že zaměstnanci vyjadřují obavy o své zdraví s ohledem na větší pravděpodobnost nákazy v práci, na druhou stranu však již nyní čelí řada zaměstnavatelů tlaku ze strany pracovníků ohledně všemožných úlev a vrácení se do běžného života. Lidem chybí sociální kontakt a běžný život, na který jsou zvyklí – více než polovina respondentů to uvádí jako hlavní negativum práce z domova,“ doplňuje Jacek Kowalak.


Komentáře