Konsolidace e-shopů pokračuje, roste zájem o potraviny a erotiku

Mujbiz.cz , 03. říjen 2017 09:47 0 komentářů
Konsolidace e-shopů pokračuje, roste zájem o potraviny a erotiku

Internetový srovnávač cen Srovname.cz připravil analýzu meziročních změn počtu internetových obchodů v jednotlivých kategoriích na českém trhu. Z výsledků vyplývá, že na české e-commerce scéně nadále pokračuje konsolidace e shopů, přičemž celkový počet internetových obchodů meziročně poklesl o 2 %. Nejvýraznější konsolidace probíhá v kategoriích nářadí, sport, děti, móda, nebo kosmetika a zdraví. Naopak nejvíce internetových obchodů přibylo v segmentech s potravinami a erotikou.

„Obrat českého trhu e-commerce roste, počet e-shopů klesá. Internetové obchody překonaly na celkovém českém maloobchodě v roce 2017 podíl 10 %. Pokles počtu obchodů se týká především těch menších e-shopů, které na celkový obrat nemají vliv. Denně vzniká přibližně 6-8 e shopů, zanikne jich však 7-10. Meziročně je celkový pokles ve vyšších stovkách,“ říká k výsledkům David Folprecht, majitel cenového srovnávače Srovname.cz.

Počet obchodů v segmentu s potravinami meziročně vyrostl o 10 %. Češi se postupně učí nakupovat potraviny na internetu, přičemž velké promo tomuto segmentu dělají formou reklamy a nadlinkové komunikace největší hráči Rohlik.cz, Kosik.cz/Kolonial.cz a iTesco.cz. Řetězec Lidl spustil v ostrém provozu svůj e-shop před několika dny a další velké obchodní řetězce jako např. Globus vstup na trh e-commerce plánují.

V segmentu erotiky vzrostl počet e-shopů o 6,5 %. Potenciál dalšího růstu v tomto segmentu je vysoký, protože lidé celkem logicky tento typ zboží chtějí nakupovat anonymně, což jim internet umožňuje. Marže jsou v tomto segmentu poměrně vysoké a pohybují se kolem 30-40 %. Obrat e-shopů s erotickým zbožím tvoří přibližně 0,4 % celkového trhu e-commerce u nás (cca 400 mil Kč). V segmentu panuje velmi nízká koncentrace e-shopů přibližně 1-2 % z celkového počtu e shopů, a proto je zde stále zajímavý prostor pro vstup nových hráčů.

Mírně vzrostl také počet internetových obchodů v segmentu nábytek o 3 %. Od listopadu 2016 nabírá tento segment rostoucí tempo. V této době totiž spustila svůj e-shop IKEA a její obrat v onlinu tvořil na konci roku 2016 2,5 % celkového obratu společnosti. Další velké e shopy v tomto segmentu provozují Sconto, Möbelix nebo Asko - Nábytek a v lednu 2017 svůj e-shop v ČR spustila také dvojka nábytkářského trhu Kika.

Počet e-shopů v kategorii kosmetika a zdraví klesl o 3 %. Jedná se o poměrně zajímavou kategorii zboží pro obchodníky, protože tento typ zboží se na internetu velmi dobře prodává. Zároveň jde ale o vysoce konkurenční segment např. v parfémech – silná pozice obchodu Notino.cz (dříve Parfums.cz), ve kterém se nový začínající prodejce opravdu jen těžko prosadí. Marže jsou v tomto segmentu poměrně nízké, pouze kolem 4-8 %. V segmentu navíc působí další silní hráči českého e-commerce jako Alza.cz, Kasa.cz, Mall.cz a další.

Klesl také počet internetových obchodů v segmentu móda o 3,7 %. Po velkém nárůstu počtu e-shopů s módou mezi roky 2012-2014, jich nyní ubývá. Pro internetové obchodníky to není jednoduchý segment vzhledem k počtu vratek a době dodání, které musí být e-shop schopen vyřešit, aby měl u zákazníků dobré hodnocení. Marže kolem 20-30 % je ale v tomto segmentu pro obchodníky rozhodně zajímavá. Mezi největší hráče v tomto segmentu patří Tchibo a ZOOT a do onlinu postupně vstupují i tradiční kamenné obchody jako H&M, Reserved a naposledy např. Gant.

Nejvýraznější meziroční pokles počtu internetových obchodů o 11 % byl zaznamenán v segmentu nářadí, ve kterém působila řada malých e shopů, které pokračující konsolidaci trhu nepřežili.

Nejvíce e-shopů je i nadále v kategorii elektronika a to 13 %. Zároveň je zde jedna z nejmenších marží 3-5 %. V tomto segmentu se po mediálně známých akvizicích např. Kamennyobchod.cz a Datart.cz odkoupeny HP Tronicem nebo ovládnutí internetového obchodu CZC.cz skupinou Mall Group očekává další konsolidace trhu a snižovaní počtu e-shopů.


Komentáře