Každý čtvrtý zákazník se při nákupu řídí zvykem a neřeší příliš ceny, nabídku ani značky

Mujbiz.cz , 10. duben 2018 00:00 0 komentářů
Každý čtvrtý zákazník se při nákupu řídí zvykem a neřeší příliš ceny, nabídku ani značky

Podle studie GfK Shopper Typology se každý čtvrtý český zákazník řídí při nákupech hlavně zvykem - nakupuje „jako obvykle“ a neřeší příliš ceny, nabídku ani značky. Naopak obávaných „vyzobávačů třešinek“, tj. lidí, kteří si přijdou jen pro zboží v akci, je 21 procent. Zajímavý je i vysoký počet lidí, které nákup prostě nebaví, chtějí jen rychle nakoupit a jsou tomu ochotni ledacos obětovat – přitom mají vysokou kupní sílu. Těch je mezi nakupujícími 14 procent. Podle studie GfK Shopper Typology se čeští zákazníci velice liší v tom, co od nákupu potravin očekávají a jak nakupují - podle toho se pak liší jejich vztah ke značkám, řetězcům a cenám.

Lidé jsou různí a chtějí různé věci, a to platí i při nákupu potravin a zboží denní potřeby. Obchodníci a výrobci ale nemohou vyjít vstříc každému individuálně, takže je třeba tuto rozmanitost zjednodušit. K tomu slouží typologie zákazníků, která zdůrazní, co je při nákupu hlavní – a takových věcí už není příliš.

GfK Shopper Typology přináší přehledný obraz nákupního chování při nákupech potravin a zboží. Podle způsobu nákupu a hlavních očekávání dělí nakupující do 5 hlavních typů:

  • KVALITNĚ PRO RODINU Chtějí kvalitu - nároční na zboží i prodejnu, méně cenově citliví
  • HODNĚ A VÝHODNĚ Chtějí levně velký nákup - nakupují autem velké koše a chtějí při tom ušetřit
  • LEVNĚ A BLÍZKO Chtějí konkrétní výrobky za nízkou cenu - dělají malé nákupy, vybírají si akce
  • ZE ZVYKU Chtějí jistotu - nakupují v prodejnách, kde jsou zvyklí, vyzkoušené výrobky
  • RYCHLE! Šetří čas - nakoupí kdekoli, jen to musí být rychle a musí tam mít všechno, co je právě potřeba koupit

„Odlišné nákupní postoje se promítají například do vztahu ke značkám. Nejde jen o to, že různí zákazníci preferují značky tradiční či moderní. Odlišná je i role značky v prodejně. Například pro typ RYCHLE! je rozhodující, aby byly oblíbené značky dobře viditelné a sloužily jako navigace při nákupu – rychlost a snadnost je tu podstatná. Pro KVALITNĚ PRO RODINU je určující velký výběr, značky hrají roli ukazatele kvality a pestrosti sortimentu. Naopak pro HODNĚ A VÝHODNĚ je zásadní vysoká hodnota za nízkou cenu a značkové zboží za akční či sníženou cenu je pro ně významnou motivací k nákupu,“ říká Zdeněk Skála, Research Director Retail & Shopper z GfK.


Komentáře

RSS 

Zprávičky

Alkohol mladistvým v Praze u škol většinou prodali

Mujbiz.cz , 30. červen 2018 04:00

Inspektoři České obchodní inspekce pro Středočeský kraj a Hl. m. Praha v posledních dnech měsíce kvě...

Více 0 komentářů

V květnu nevyhověly 3 odebrané vzorky benzinu

Mujbiz.cz , 29. červen 2018 07:00

Česká obchodní inspekce provedla v měsíci květnu 2018 kontrolu kvality pohonných hmot. Odebrala 228 ...

Více 0 komentářů

Ceny průmyslových výrobců meziměsíčně vzrostly

Mujbiz.cz , 28. červen 2018 06:00

Meziměsíčně klesly ceny zemědělských výrobců o 0,9 %, ceny průmyslových výrobců vzrostly o 1,0 % a s...

Více 0 komentářů