Evropská databanka a její IT

Richard Voigts, 18. September 2014 08:51 0 komentářů
Rubriky: Podnikání
Evropská databanka a její IT

Jak fungují informační technologie ve společnosti, která sama informace poskytuje? Vyzpovídali jsme kvůli tomu dlouhodobého představitele Evropské databanky, Ing. Pavla Jíšu, předsedu představenstva.

Mohl byste představit vaši organizaci?

Evropská databanka, je společnost, která od roku 1991 poskytuje informace o firmách, jejich produktech a službách. Nejdříve jen po telefonu na telefonním čísle 185, nyní především na internetu www.edb.cz. I dnes, tj. v roce 2014, máme stále stabilní klientelu, která upřednostňuje živou operátorku na telefonním čísle 14000 před neosobním vyhledáváním na internetu. V současné době nabízíme pro naši platící klientelu poměrně široké portfolio prezentačních a informačních služeb, ale pro i veškeré uživatele internetu. Kromě běžné několikastránkové prezentace klienta v katalogu firem máme několik „vychytávek“. Jsme třeba schopni nabídnout zcela unikátně cílenou reklamu nejen oborově, ale třeba až na úroveň ulice. Vyrábíme klientům kromě webů i jednoduché tzv. microsite, které Google většinou do hodiny zaindexuje. A z informačních „vychytávek“ bych upozornil třeba na export dat. Seznam až 5 000 kompletních firemních informací si na tři kliknutí myši můžete stáhnout do svého počítače.

Co pro vaši firmu znamená IT a jeho důležitost?

Už od samého počátku, tj. od roku 1991, byla naše veškerá činnost na IT založena. Nikdy jsme nevytiskli žádný papírový katalog, nikdy jsme neměli data jinak než v databázovém tvaru. Na ta léta, kdy na každém počítači, tehdy na asi 50 místech Československa, jsme měli lokální databázi ve FoxPro, rád vzpomínám. Byla to doba, kdy ještě nevýkonnou techniku muselo kompenzovat nadšení všech uživatelů a velká vstřícnost počítačových prodejců. Nebylo nic neobvyklého, že při problémovém nočním přenosu dat, přijel prodejce s novým modemem.

Co by se stalo, kdyby IT přestalo fungovat – hodinu, den, týden?

To si opravdu nedovedu představit. Asi by byla vyhlášena celofiremní dovolená.

Máte scénář, kdyby vaše IT vypadlo na týden?

Ano máme. Jakýkoliv delší výpadek by nás ohrozil. Patříme také asi mezi tu „menší polovinu“ firem, která pravidelně zálohuje. Máme zálohy týden nazpět a na různých serverech i médiích. Při miliónové měsíční návštěvnosti našeho webu a závislosti na návštěvnosti to vlastně ani jinak nejde. Smluvně je zajištěno náhradní řešení ne v řádů dnů nebo týdne, ale v řádu hodin.

Máte pro vaše IT rozpočet, koncepci a investiční výhled? Nebo řešíte problematiku IT v podstatě až v případě aktuální potřeby, případně výpadku? Proč?

Na všechny otázky vám odpovím jako odpovídají naši slovenští kolegové „ano, aj“. Máme nejen dlouhodobou koncepci investic do IT, také však plno věcí řešíme, až když skutečné hoří nebo někdy už shořelo. Někdy doslova. Vše samozřejmě se zřetelem na důležitost toho kterého konkrétního zařízení. Jinak musí být ošetřen výpadek serveru www.edb.cz a jinak porucha tiskárny nebo skeneru na některé pobočce.

Kde a jak obvykle pořizujete produkty, řešení a služby IT? Kde je hledáte? Jakým způsobem?

Rozdělil bych to také do několika odpovědí. Máme více poboček po republice, a tak využíváme pro servis a menší nákupy místních firem na základě osobních zkušeností. Pro větší zakázky máme svého dlouholetého dodavatele a pro nová řešení postupujeme vždy podle konkrétní situace. Většinou si děláme výběrová řízení, ale někdy je to i na základě naprosto neracionálních důvodů, prostě je nám firma nebo nějaký její reprezentant sympatický, sedli jsme si lidsky a máme k němu důvěru. A věřte nebo nevěřte, nebýt naší přísné a „akurátní“ auditorky, tak bychom k tomu nemuseli mít u několika spolupracujících firem, ani žádnou smlouvu.

Naplňuje ve vaší firmě IT podporu obchodních potřeb?

Pokud překlad vaší otázky je: „Pomáhá IT v EDB vašemu byznysu?“ Tak odpověď je: „Jednoznačně ano, protože bez IT si nedovedu představit žádnou oblasti naší činnosti.“ Konkrétně - potenciální klient se nejdříve musí zdat do systému, začne se k němu vést karta, při návštěvě se mu na notebooku nebo tabletu odprezentuje, co by mohl získat za služby, a jak to konkrétně by vypadalo v jeho případě. Ukazuje se mu to rovnou na internetu. O klientech se vede o všech službách nějaká statistika. Komunikace probíhá většinou elektronicky, včetně daňových dokladů. Což je mimochodem oproti posílání doporučeným dopisem poštou poměrně velká úspora financí. A tak bych asi mohl pokračovat poměrně dlouho. Pokud tedy vše shrnu a trochu odlehčím, tak pokud by většina našich klientů stále ještě nevyžadovala papírovou smlouvu s razítkem a podpisem, tak by závislost naší firmy na IT byla téměř stoprocentní.

Když jste koupili a nasadili nějaké klíčové řešení IT, fungovalo nakonec, jak mělo, naplnilo vaše očekávání? Jaká byla hlavní úskalí?

Nevím, zda jsme tak dobří nebo jsme měli jen takové štěstí, ale kromě našeho nejstaršího řešení, dodaného od původního německého držitele franšízy, které nenaplňovalo ani z 50 % očekávání pro kvalitní databázový nástroj, jsem se nesetkal s žádným klíčovým řešením, které by nám nevyhovovalo. Je to však zásluha především našeho šéfprogramátora, který se snaží dbát na systémovou čistotu, a když mu ji někdo narušuje, tak dovede být dost nepříjemný.

Co byste uvítali, aby se na vašem IT zlepšilo, případně jak by se měla zlepšit nabídka dodavatelů?

V okamžiku, kdy si něco z oblasti IT pořídíte, tak už je to zastaralé. A tak i zde platí slogan: „Jediné IT, které vám nezestárne, je to, které si nekoupíte.“ Ale vážně. Samozřejmě, že každá změna i k lepšímu sebou nese plno záludností a učení se novému. Když něco funguje, je někdy navíc zbytečné to měnit. Mně osobně se příliš nelíbí diktát stále nových OS a neochota, nebo někdy i nemožnost prodejců nainstalovat starší verzi OS nebo i nějakého licencovaného produktu.

Nechci vás ničím zaskočit, ale nastavit zrcadlo výrobcům a dodavatelům IT, že to, co je jasné jim, nemusí být jasné uživatelům, kteří jejich „buzzwordy“ kupují. Rozumíte pojmům z oblasti IT, když na ně narazíte?

Samozřejmě, že vždy záleží na jaké úrovni a při jaké příležitosti se s nimi potkávám. V rozhovoru s kýmkoli nemám problém se na význam nebo překlad takového slova zeptat, v psané formě na internetu si ho „vygugluju“, ale jinak tento způsob komunikace nemám vůbec rád, a to i mimo IT oblast. Proto i všem lidem v naší firmě neustále zdůrazňuji, aby si neustále ověřovali, zda jim jejich obchodní partner rozumí, zda se vyjadřují srozumitelně, a ne v naší obchodní hantýrce, a že i jedno nepochopené slovo může zhatit obchod.

Setkal jste se s typickým „ajtíkem“ odkudsi ze serverovny, kterého se ostatní lidé bojí vůbec na něco zeptat, aby je svým typicky protivným způsobem neztrapnil, protože jsou pro něj blbci?

Ano setkával jsem se s nimi poměrně často, ale málokdy jsem z celkového jednání s takovým člověkem měl „blbý pocit“. Většinou se to obrátilo v okamžiku, kdy jsem řekl něco v tomto duchu: „To co mi říkáte, je fakt nesmírně zajímavé, ale abych se tím začal zabývat, něco vám k tomu řekl nebo udělal nějaké rozhodnutí, tak mi to musíte přeložit do pro mě srozumitelného jazyka. Vás asi zmátla ta moje pleš, ale v mládí jsem byl blondýnka.“ Zatím se mi nikdy nestalo, že by pokračoval ve stejném stylu. A teď si vlastně ani nevzpomínám, kdy jsem tento způsob použil naposledy. Buď si už vybírám, s jakým IT se chci setkat, ale spíš si myslím, že to bude tím, že se i tito lidé hodně kultivovali.

Slyšel jste ohledně informačních technologií o pojmu „cloud“? Byl byste ochoten připustit, že obchodní data ve vaší firmě by byla uložena mimo vaše servery a datová úložiště, kdesi mimo firmu, u externího poskytovatele, u tzv. třetí firmy, která pouze poskytuje tyto služby s garantovanou kvalitou, bezpečností, odezvou atd.?

Vzhledem k tomu, že „jedeme“ na cloudu O2, tak ano. Ve firmě jsme však toto řešení nasadili až na začátku letošního roku (2014). Firma, resp. někteří lidé v ní, si totiž zakládala na tom, že od začátku roku 1992 měla vše postaveno na svém softwaru, na svých počítačích a svých programátorech, a nikdy tak nebyla závislá na třetí straně. Nicméně jsme se rozhodli nakonec pro cloudové řešení a zatím nelitujeme. Stále však máme jedno z úložišť na vlastním starém serveru, to byl ústupek staromilcům.


Komentáře