ČSÚ: Dvě pětiny lidí loni stahovaly filmy či hudbu z internetu

ČTK, 01. November 2016 08:40 0 komentářů
Rubriky: Podnikání
ČSÚ: Dvě pětiny lidí loni stahovaly filmy či hudbu z internetu

Stahování filmů, videí a hudby z internetu je v Česku rok od roku oblíbenější. Loni tak učinili čtyři z deseti Čechů, v roce 2008 to byl každý desátý. Přehrávání či stahování hudby a filmu z internetu je populární především mezi mladými lidmi a s narůstajícím věkem opadá. Vyplývá to z údajů, které dnes v publikaci věnované kulturnímu průmyslu zveřejnil Český statistický úřad.

Pro mladé lidi ve věku od 16 do 24 let je stahování z internetu samozřejmostí, film či hudbu si takto pořizuje 85 procent z nich. S postupujícím věkem využití klesá. U věkové kategorie 35 až 44 let je stahování oblíbené u poloviny lidí, mezi seniory nad 65 let stahuje zhruba každý šestnáctý (6,3 procenta).

I přes poměrně širokou popularitu sledování a stahování není zatím v Česku příliš rozšířené využití internetu k nákupu hudebních a audiovizuálních děl, ať už jde o objednávku fyzických děl či jejich stažení a poslech online. Hudbu či film přes internet v minulosti koupila zhruba dvě procenta Čechů. Nejčastěji koupili hudbu či film prostřednictvím internetu lidé ve věku od 25 do 34 let, bylo jich 48.000. Po nich to byli s počtem 41.700 osob mladí do 24 let.

ČSÚ také poukazuje na studii Audiovizuální trh v ČR, která se zaměřuje na lidi platící za audiovizuální obsah. Podle výsledků necelá polovina uživatelů audiovizuálních služeb (46 procent) sledovala v roce 2014 díla online a 26 procent za stažení či sledování filmu platila. Většina uvedla, že zdrojem staženého či přehrávaného materiálu jsou sdílená on-line úložiště. Pokud jde o veškerou placenou konzumaci audiovizuálních děl za poslední rok, nejčastěji uživatelé utratili peníze za lístek do kina (72 procent) a fyzické nosiče jako jsou DVD, Blu-Ray nebo VHS (40 procent). Stažení či přehrání filmu, seriálu nebo dokumentu uvedlo 26 procent lidí.

Podle dalšího šetření (Životní podmínky ČR z roku 2015) představení v kině navštívila loni téměř polovina populace. Nejčastějším důvodem, proč lidé do kina nezašli, byl nedostatek zájmu a času, ale i vysoká cena vstupenky či velká vzdálenost do nejbližšího kina. Kino navštěvovali nejčastěji děti a mládež do 14 let (62,7 procenta) a mladí lidé od 15 do 24 let (58,4 procenta).

Využití internetu k přehrávání nebo stahování hudby, videa či filmu

Podíl lidí starších 16 let 2008 11,8 2010 20,1 2012 32,2 2013 36,3 2014 38,7 2015 39,7


Komentáře