Vývoj objemu zásilek za poslední měsíc, navázaný na zavádění opatření Vlády ČR v souvislosti s šířením koronaviru

19. March 2020 10:58 0 komentářů

Nezávislá služba Balikobot.cz, která pomáhá firmám agregovat přepravní služby a zefektivnit systém expedice a sledování zásilek, připravila stručnou analýzu vývoje objemu přepravovaných B2C zásilek za poslední měsíc navázanou na opatření Vlády ČR v souvislosti s šířením koronaviru.

Časový vývoj opatření Vlády ČR

  • 26.2. - Bezpečnostní rada státu nedoporučuje cestovat do Lombardie a Benátska
  • 2.3. - Bezpečnostní rada státu vyhlásila ochranná opatření proti šíření koronaviru, zastavení letů, sportovních událostí
  • 6.3. - Čeští občané vracející se z Itálie musí do karantény
  • 9.3. - Zákaz návštěv v nemocnicích
  • 10.3. - Zákaz kulturních, sportovních a společenských akcí nad 100 osob, uzavírání škol
  • 12.3. - Vyhlášení stavu nouze a zpřísnění preventivních opatření
  • 14.3. - Uzavření všech obchodů, kromě prodeje potravin, lékáren, drogerií, čerpacích stanic
  • 14.3. - Uzavření restaurací na dobu 10 dnů
  • 15.3. - Rozhodnutí vlády o zákazu volného pohybu osob do 24.3.2020 s výjimkou cest do zaměstnání a dalších nezbytných cest
  • 16.3. - Vyhlášení nouzového stavu na dobu 30 dnů

„Z dat můžeme vidět změnu spotřebitelského chování a rostoucí trend expedovaných B2C zásilek v posledním týdnu. V neděli 15.3. jde o 90% nárůst proti předchozím týdnům, v pondělí 16.3. o 12% a v úterý 17.3. o 20% nárůst počtu vyexpedovaných zásilek. Nárůsty potvrzují i zástupci dopravních společností. Současná situace však některá odvětví zasáhla přesně opačným trendem. Např. výrobci produktů pro gastronomický segment expedují v minimální míře, totéž platí u výrobních firem a dalších na ně navázaných. Velice pozitivně hodnotíme, že se dopravci změnám a nařízením Vlády ČR rychle přizpůsobili a logistika funguje bez větších problémů,“ říká Martin Šauer, jednatel Balikobot.cz a doplňuje: „Kvůli šíření koronaviru dochází také k uzavírání některých výdejních míst a lidé obecně preferují více doručení na adresu, než do výdejních míst, aby nemuseli nikam chodit.“

Pociťujete výrazné zvýšení objemu zásilek v tomto období?

„Ano, v řádu procent.“ – Česká pošta, s.p.

„Ano, počet zásilek z e-shopů se zvyšuje. Pandemie koronaviru obecně mění spotřebitelské chování – lidé využívají nákup po internetu jako náhradu za kamenné prodejny, které jsou většinou zavřené. Ve struktuře přepravovaného zboží vidíme, že roste objem ze segmentu online lékáren, kontaktních čoček, ochranných zdravotnických pomůcek a drogerie, ale také herních konzolí a elektroniky.“ – Simona Kijonková, Founder & CEO v Zásilkovna, Member of Packeta Group

„V segmentu B2C ano.“ – Lukáš Novotný, obchodní ředitel DPD CZ s.r.o. (dříve Geis Parcel)

„Pociťujeme navýšení objemu zásilek na home delivery pro B2C sektor. V posledních dnech velmi oslabil význam výdejních míst, takže část zboží, která dříve směřovala do výdejního místa, ať už našeho či konkurence, nyní putuje na doručení naším kurýrem přímo do domácnosti. Tento nárůst je větší než pokles B2B doručení z důvodu uzavření obchodů.“ – Pavel Včela, Division Manager GLS CZ

„V zásadě je toto období ještě příliš krátké na hodnocení. Rozhodně nepociťujeme výrazné zvýšení, jen obvyklé výkyvy. Dá se očekávat, že se situace změní v následujících dnech, kdy může mít nastolení nouzového stavu a opatření vlády ČR výraznější vliv.“ – Pavel Vyoral, výkonný ředitel Frogman s.r.o. (Pošta bez hranic)


Komentáře