Toyota v Evropě spouští projekt těžkých nákladních aut na vodík
Společnosti Toyota Motor Europe a VDL Groep zahíjily projekt začleňování systému palivových článků od Toyoty do těžkých nákladních vozidel. V návaznosti na první pilotní vůz nyní Toyota nasadila další čtyři vodíková vozidla na své logistické trasy v Belgii (Diest), Francii (Lille), Německu (Kolín nad Rýnem) a Nizozemsku (Rotterdam a Weesp).
Toyota spojila síly se svými poskytovateli logistických služeb – Vos Transport Group, CEVA, Groupe CAT a Yusen – s cílem začlenit těžké nákladní vozy s nulovými výfukovými emisemi do vlastních logistických operací. Toyota bude průběžně vyhodnocovat jízdní schopnosti nákladních vozidel na palivové články v rámci běžného provozu Toyota Parts Centre Europe, které každodenně expeduje přes 500 000 dílů a prvků příslušenství.
40tunový vodíkový nákladní vůz na palivové články dosahuje podobného výkonu jako vůz s klasickým naftovým motorem, ale na podobných trasách neprodukuje žádné výfukové emise, jelikož motor je poháněn elektřinou vyráběnou slučováním vodíku s kyslíkem. Na jedno natankování vozidlo ujede za reálných podmínek až 400 kilometrů. Hladce fungující elektromotor je navíc méně rušivý pro okolí a přináší výrazně vyšší komfort pro řidiče.
„Tato iniciativa je v souladu s cílem Toyoty dosáhnout do roku 2040 uhlíkové neutrality v rámci jejích logistických operací, ale zároveň má přispět k rozvoji vodíkové ekonomiky. Těžké nákladní vozy na palivové články mohou zvýšit poptávku po vodíku, což je jeden z klíčových faktorů, společně s implementací nařízení EU o infrastruktuře pro alternativní paliva (AFIR). Ve spolupráci s našimi poskytovateli logistiky se snažíme shromáždit poznatky z každodenního provozu naší první logistické flotily na vodíkové palivo a dále zlepšovat vozidla a provozní procesy,“ říká Thiebault Paquet, viceprezident pro výzkum a vývoj společnosti Toyota Motor Europe.
Pojem „nulové výfukové emise“ odkazuje na hnací ústrojí, které za jízdy nevypouští z výfuku žádné skleníkové plyny ani škodlivé částice. Vozidla vypouští z výfuku pouze vodní páry. Emise však mohou existovat v jiných fázích životního cyklu produktu, jako je těžba, výroba, logistika, údržba, recyklace nebo šrotování, jakož i během používání, a to u pneumatik, brzd, a při výrobě vodíku v závislosti na příslušném zdroji.