Průzkum Randstad: rozdíly v preferencích při hledání práce se mezi generacemi prohlubují

29. May 2019 14:59 0 komentářů

Co pro Čechy představuje nejdůležitější argumenty při zvažování pracovní nabídky? Dle letošního ročníku průzkumu zaměstnaneckých preferencí „Randstad Employer Brand Research“ sice stále v TOP 5 faktorech setrvávají plat a benefity, jistota práce, příjemná pracovní atmosféra, finanční zdraví firmy a zajímavá pracovní náplň, v dalších prioritách se však jednotlivé věkové skupiny liší. Generace Z hledá rychlý kariérní růst, mileniálové vyváženost pracovního a soukromého života, generace X jistotu práce a pracovníci starší než 55 let finanční zdraví zaměstnavatele. V celkovém žebříčku nejdůležitějších kritérií při výběru zaměstnavatele pak výrazně oproti loňsku vzrostla důležitost lokality, rovnováhy osobního a pracovního života a flexibility.

Rozdíly mezi pohlavími zanedbatelné, mezi generacemi významné

Při výběru nového zaměstnavatele se respondenti ženského i mužského pohlaví zaměřují prakticky na stejné aspekty. Mírně větší důraz, než muži kladou ženy na přátelskou pracovní atmosféru, jistotu zaměstnání, vyváženost pracovního a soukromého života a flexibilitu. Muži naopak dávají větší váhu než ženy finanční stabilitě zaměstnavatele, zajímavé náplni práce a využívání moderních technologií. V zásadě se však preference obou pohlaví liší jen v řádu jednotek procent. Velké rozdíly jsou ovšem patrné při zkoumání priorit jednotlivých věkových skupin. „Při výběru nového zaměstnavatele se například generace Z asi nejvíce zaměřuje na budoucí příležitosti kariérního růstu. Kariérní růst, respektive povýšení je také přiměje, aby zůstali u stávajícího zaměstnavatele. Pokud se povýšení nedostaví, rozhodnou se odejít. Pro mileniály je zase nejdůležitější dobře vyvážený osobní a profesní život. S tím souvisí i vhodná lokalita pracoviště, kterou často zmiňují jako důvod, proč zůstat u stávajícího zaměstnavatele,“ vysvětluje Alžběta Honsová, marketingová manažerka české pobočky společnosti Randstad. Generace X, tedy lidé ve věku 35 až 54 let, preferují zaměstnavatele, který jim nabízí jistotu práce. Od stávajícího zaměstnavatele často odejdou, když jim chybí uznání a naopak zůstanou, když jim zaměstnavatel nabídne zajímavou náplň práce. Nejstarší generace zastoupená na trhu práce chce pracovat pro finančně stabilní firmu, k odchodu k jinému zaměstnavateli je častěji, než jiné generace přiměje špatné vedení.

Zaměstnanci vs. zaměstnavatelé

Z průzkumu mimo jiné vyplývá, že zaměstnavatelé nenabízejí vždy to, co zaměstnanci hledají. Podle zaměstnanců firmy často poskytují nedostatečné finanční ohodnocení a zaměstnanecké výhody, málokdy dokáží zajistit příjemnou atmosféru na pracovišti, a ne vždy nabízejí zajímavou náplň práce. „V rámci průzkumu respondenti hodnotili i atraktivitu českých zaměstnavatelů, a to právě na základě podmínek, které nabízí, a dle způsobu, jakým prezentují svou značku zaměstnavatele. Nejatraktivnějším českým zaměstnavatelem se dle odpovědí respondentů stala společnost ŠKODA AUTO, druhou příčku obsadila společnost Microsoft a třetí Seznam.cz. Tyto firmy dle Čechů dokáží nejlépe vyhovět prioritám zaměstnanců,“ říká Alžběta Honsová.

Důležitost značky zaměstnavatele a pozitivní firemní kultury roste

Kromě preferencí uchazečů o práci se průzkum zaměřil i na význam budování pozitivní firemní kultury a značky zaměstnavatele. Z odpovědí respondentů vyplývá, že se jedná o stále důležitější oblasti. Celá polovina uchazečů o zaměstnání dokonce tvrdí, že by pro firmu se špatnou pověstí nepracovala, ani kdyby zde dostala vyšší mzdu. I proto mají firmy se špatnou pověstí až o 10 % vyšší náklady na přijatého zaměstnance než jejich konkurenti s dobrou značkou zaměstnavatele. Společnosti s pozitivní pověstí také dostávají dvakrát více žádostí o práci. Téměř všichni respondenti (96 %) pak v průzkumu uvedli, že sladění osobních hodnot s podnikovou kulturou je klíčovým faktorem ke spokojenosti v práci. „Zajímavostí vyplývající z průzkumu je přesah pověsti zaměstnavatele do obchodních aktivit firmy. 64 % zákazníků totiž přestalo nakupovat u značky poté, co se dozvěděli o špatném zacházení s jejími zaměstnanci,“ říká Alžběta Honsová a dodává: „Skutečnost, že budování pozitivní pověsti zaměstnavatele má smysl, dokládá i závěr našeho průzkumu. Například organizace, které investují do toho, aby si od nich kandidáti odnesli dobrou zkušenost, zlepšily výsledky svých výběrových řízení o 70 %.“


Komentáře