Firmy chtějí ukládat data lokálně, ale s globálním zabezpečením, zjistil průzkum Cisco

20. May 2025 12:38 0 komentářů

Ačkoli firmy věří, že globální poskytovatelé umí lépe zabezpečit jejich data, přesto 90 % z nich preferuje lokální uložení dat, zjistil průzkum Cisco. Roste také podpora legislativy na ochranu osobních údajů, přičemž 86 % firem vnímá její pozitivní dopady na obchodní aktivity. Až 96 % organizací potvrdilo, že investice do ochrany soukromí přinášejí návratnost převyšující náklady, očekávají však přesun těchto výdajů do implementace umělé inteligence. Povědomí o generativní umělé inteligenci se zvyšuje, nicméně obavy uživatelů z možných rizik stále přetrvávají.

Aktuální průzkum Cisco 2025 Data Privacy Benchmark Study se zabývá hlavními tématy, která ovlivňují ochranu dat a soukromí. Zúčastnilo se ho 2 600 profesionálů z firem a organizací z 12 zemí světa. Průzkum zaznamenal tři hlavní trendy: růst důvěry firem v globální poskytovatele zabezpečení dat; růst důvěry firem v legislativu na ochranu soukromí a její pozitivní dopady na obchodní aktivity; růst povědomí o umělé inteligenci, přetrvávající obavy uživatelů a očekávání rostoucích investic do implementace AI.

Všude dobře, doma nejlíp

Důvěra firem v globální poskytovatele řešení na ochranu dat meziročně vzrostla o pět procentních bodů na 91 %. Tento nárůst může odrážet rostoucí trend, kdy nadnárodní poskytovatelé zavádějí možnosti ukládání dat v rámci regionu, což firmám umožňuje využívat výhod i odborných znalostí globálního rozsahu a zároveň splňovat specifické preference a požadavky na rezidenci dat. Drtivá většina organizací (90 %) je totiž přesvědčena, že jejich data budou bezpečnější, pokud budou uložena lokálně, tedy v zemi či regionu působení. A to i za cenu vyšších nákladů, které jsou s tímto přístupem spojeny.

Ochrana soukromí zůstává základem důvěry zákazníků

Stále více firem (86 %) si také uvědomuje pozitivní dopady implementace zákonů na ochranu osobních údajů. Zejména proto, že poskytují strukturovaný rámec, který zvyšuje důvěru a důvěryhodnost u zákazníků. Nedávná studie Cisco o ochraně soukromí spotřebitelů poukázala na rostoucí povědomí a důvěru spotřebitelů v tyto zákony - 53 % respondentů uvedlo, že zná tuto legislativu v rámci své země a 81 % spotřebitelů cítí důvěru v ochranu svých dat.

Dodržování předpisů o ochraně osobních údajů vyžaduje od firem značné investice, včetně zavádění kontrolních mechanismů či zlepšování komunikace se zákazníky a stakeholdery. V letošním roce však 96 % respondentů z dotazovaných organizací uvedlo, že přínosy těchto investic převažují nad náklady. Za hlavní přínosy firmy považují zejména zvýšení loajality a důvěry zákazníků, zlepšení efektivity provozu, zvýšení atraktivity společnosti, zmírnění bezpečnostních ztrát nebo zkrácené prodlevy při prodeji.

Firmy jsou si dobře vědomy, že zásady ochrany osobních údajů a transparentnost jsou klíčové pro budování důvěry zákazníků. Až 95 % firem je přesvědčeno, že zákazníci od nich nenakoupí v případě, že jejich data nebudou řádně ochráněna.

AI je na vzestupu, nejistota uživatelů však přetrvává

Od nástupu generativní umělé inteligence na konci roku 2022 dochází k její rychlé implementaci do fungování organizací i života jednotlivců. Takřka dvě třetiny respondentů (63 %) jsou velmi dobře obeznámeni s generativní AI, což je meziroční posun o osm procentních bodů. S rostoucím povědomím roste také hodnota, kterou firmy díky AI získávají. Jestliže v minulé studii uvedlo 37 % respondentů, že jim umělá inteligence přináší významné obchodní zisky, nyní už jde bezmála o polovinu dotázaných (48 %).

Obavy uživatelů z používání umělé inteligence nicméně přetrvávají a klesají jen velmi pozvolna. Mezi nejčastěji skloňované problémy stále patří generování nesprávných nebo nereálných výsledků, únik informací na veřejnost či ke konkurenci, případně ztráta zaměstnání v důsledku nahrazení umělou inteligencí. Cestu vidí většina uživatelů (90 %) v přísných zákonech na ochranu osobních údajů, které zajistí transparentnost a odpovědnost. Právní záruky zvýší komfort a ochotu uživatelů sdílet data s nástroji umělé inteligence.

„Pro firmy, které chtějí implementovat AI, představují investice do ochrany dat a citlivých údajů absolutní základ. Z našeho průzkumu vyplývá, že takřka každá firma si uvědomuje naléhavost více investovat do AI, nicméně pouze zlomek z nich je aktuálně připraven plně využít jejího potenciálu,” říká kyberbezpečnostní expert Cisco Milan Habrcetl a odkazuje na průzkum Cisco o připravenosti firem na AI, který také předpovídá, že investice firem do AI se v následujících letech prakticky zdvojnásobí.


Komentáře