Nekalá soutěž v reklamě

Popis výrazu

Na nekalou soutěž v reklamě a marketingu se můžeme dívat z několika kategorií:

Klamavá reklama

Klamavá reklama si dává za cíl vyvolat ve spotřebiteli mylnou představu o nějaké skutečnosti, která zvýhodňuje některého ze soutěžitelů (= výrobců, dodavatelů aj.). Klamavá reklama může být sice pravdivá, ale neúplná. Klamavou reklamou může být např. velikost obalu výrobku, která neodpovídá množství výrobku. Pozor na to, co klamavá reklama je a co není - např. typické reklamní přehánění není klamavou reklamou (nejlepší, miliony spokojených zákazníků atp.).

Klamavé označení zboží a služeb

Každé označení, tzn. ne jen na výrobku, ale i na letácích, billboardech atp., které vyvolává představu o zvláštních vlastnostech výrobku, které nejsou opravdové (např. označení obalu medailí ze soutěží, kterou výrobek nezískal) apt.

Vyvolání nebezpečí záměny

Brání užití názvu či jména jiného výrobce na svých výrobcích (např. nápis developed by Kodak na fotofilmu od čínského výrobce), chrání podnikové značky a příznačné materiály (Goratex) a chrání výrobce před tvarovými a jinými napodobeninami jeho výrobků (prodej limonády v lahvích á la Coca-Cola).

Parazitování na pověsti

Na rozdíl od klamavého označení zde nelze zmást spotřebitele, neboť byl klamavě označen výrobek naprosto odlišného určení (např. chléb Siemens).

Zlehčování

Publikace nepravdivých údajů nebo stanovisek, které mohou jiného soutěžitele poškodit, či uvádění i pravdivých údajů, které však mohou jiného soutěžitele poškodit (naše nemrznoucí směs mrzne při teplotě –40 °C, kdežto směs výrobce B již při –30 °C. Toto konstatování by v Norsku bylo přípustné, ne však v jižní Itálii).

Srovnávací reklama

Reklama, která výslovně nebo nepřímo srovnává vlastní zboží nebo služby a obdobné produkty jiných soutěžitelů (např. nákup stejných výrobků v různých supermarketech a rozdílná cena tohoto nákupu). Obecně je zakázána, po splnění určitých podmínek je od roku 2001 přípustná.

Ohrožování zdraví a životního prostředí

V této skutkové podstatě soutěžitel úmyslně využívá zastaralé, ale levnější technologické postupy, které však ve větší míře ohrožují životní prostředí nebo lidské zdraví oproti modernějším postupům.