GRP

Popis výrazu

Gross Rating Point (GRP, v množném čísle GRPs/GRPy) se zabývá tím jaká je kumulovaná sledovanost v populaci či v široké cílové skupině.

Je to veličina, která se používá pro popis zásahu kampaně v tzv. široké cílové skupině (obvykle Všichni 15+). Cílová skupina Všichni 15+ je považována za ekvivalent (koupěschopné) populace v ČR, proto se používá jako univerzální, nejširší cílová skupina.

Veličina vzniká jako součet sledovaností, tj. ratingů jednotlivých inzerátů v kampani, v široké cílové skupině.

Př. 1: TV kampaň, která měla dva spoty o sledovanosti 15% a 17% v c.s. všichni 15+, tedy celkem dosáhla 32 GRPs.

1 GRP tedy odpovídá zásahu jednoho procenta cílové skupiny Všichni 15+ a je tak měřítkem zásahu kampaně. Zároveň se GRP body používají pro výpočet ceny televizních kampaní. TV stanice stanoví ceníkovou cenu jednoho GRP bodu a zadavatel reklamy pak platí cenu za skutečně oslovené diváky.

Př. 2: TV stanice stanoví cenu za jeden GRP ve výši 10.000 Kč. Kampaň dosáhne 80 GRPs. Cena kampaně je tedy 80 x 10.000 = 800.000 Kč

Vztah mezi GRP a TRP popisuje Afinita.