Focus group(s)

Popis výrazu

Kvalitativní výzkumná metoda, Focus group(s), se používají pro zjišťování motivů jednání, důvodů odmítání produktu atp. – informací kvalitativního charakteru, tvorbě hypotéz.

Výzkumná agentura si vytvoří z respondentů cílové skupiny obvykle skupinu 8-10 lidí a prostřednictvím moderátora s nimi vede diskuzi na zadané téma (testování konceptů reklamních spotů atp.). Klient agentury (zadavatel) má možnost pasivně sledovat tuto diskuzi, např. pomocí videokamery nebo polopropustného zrcadla.

Určité riziko focus groups představuje možná účast respondentů, dominantních jedinců, kteří svým názorem mohou ovlivnit názor zbytku respondentů. Výstupy takové focus group potom budou ovlivněné a nebudou podávat dobrý obraz reality.

Focus groups se realizují jednou či vícekrát, např. v Praze a mimo Prahu, jelikož hodnoty a chování obyvatel velkých měst se zpravidla liší od ostatních spotřebitelů.